Mr.Corn

הכל אודות היתרונות הבריאותיים של התירס

תאריך העלאה: 01/04/2018
instagram

תירס, הדגן שהיגר מיבשת אמריקה לכל רחבי העולם, הוא מאכל אהוב על ילדים ועל מבוגרים כאחד, טעמו המתקתק והמנחם וקלות ההכנה הופכים אותו לאטרקטיבי במיוחד, ומסתבר שבנוסף לכך לתירס ערכים תזונתיים שהופכים אותו לבריא ולמזין.  בשורות הבאות נדון ביתרונותיו הבריאותיים של התירס.

ויטמינים

קלח התירס הוא מקור מעולה לויטמינים:

ויטמין B1 (תיאמין) – מסייע בפעילות התקינה של מערכת העצבים, ובתפקודים הכרתיים.

ויטמין B3  (ניאצין) – מסייע בפעילות התקינה של מערכת העיכול, ובמניעת דמנציה ודרמטיטיס.

ויטמין E – נוגד חמצון עוצמתי טבעי המגן על הגוף מפני מחלות שונות.

חומצה פולית (ויטמין B10) –  חשובה להתפתחות תקינה של העובר, לגדילה תקינה של ילדים, ולבריאותן של כדוריות הדם האדומות.

ויטמין B5 (חומצה פנטוטנית)- חיוני בתהליך הפיכת פחמימות לאנרגיה, ובתהליך פירוק חלבונים ושומנים.

ויטמין A- התירס הצהוב עשיר בבטא קורטן, המומר בגוף לוויטמין A. צריכה מוגזמת של ויטמין A מזיקה לנו, ולכן התירס הוא מקור מצוין לוויטמין A, כיוון שהגוף ממיר רק את הכמות הנחוצה לו.

לוטאין- נמצא בתירס הצהוב; הוא חשוב לבריאות העיניים, מגן עליהן מנזקי הגיל ומקטרקט.

מינרלים

גרגרי התירס מכילים שפע של מינרלים חיוניים לגופנו, ביניהם אשלגן הקשור לעצמות ולכליות וכן לוויסות ההתפתחות של גופנו; מגנזיום, החשוב לשמירה על קצב הלב ולחיזוק העצמות; ברזל החשוב לבריאות הדם ולמניעת אנמיה, וכן מנגן, אבץ, ונחושת. יתירה מכך, גרגרי התירס מכילים סלניום, שקשה להשיגו ממקורות תזונה טבעיים.

נוגדי חמצון

גרגרי התירס מכילים כמויות נאות של נוגדי חמצון, ובניגוד לירקות אחרים הבישול אינו פוגם בנוגדי החמצון שבתירס אלא אף משפר את פעילותם. התירס מכיל חומצה פרולית, אשר נמצאה כיעילה במלחמה בגידולים הגורמים לסרטן השד ולסרטן הכבד. נוגדי החמצון מסייעים בתהליך ההשמדה של רדיקלים חופשיים, בהמתת תאים סרטניים, ובשמירה על מצבם התקין של תאים בריאים.

מגוון זנים

רובנו מכירים את התירס הצהוב, אך קיימים זנים שונים של תירס בצבעים שונים כמו: סגול, אדום, שחור, ועוד. גם התירס הצהוב נחלק לזנים שונים, וביניהם התירס המלזי הנחשב לעסיסי ולמתוק במיוחד.

סיבים תזונתיים

גרגירי התירס עשירים בסיבים תזונתיים המסייעים בפעילות התקינה של מערכת העיכול ובמניעת טחורים וסרטן המעי הגס. כמו כן מקלים על האדם במקרים של תסמונת המעי הרגיז.

מנה יומית והוראות הכנה

כוס גרגירי תירס מכילה כ-20% מן הכמות היומית המומלצת של חומצה פולית למבוגר, כ-18% מכמות הסיבים התזונתיים היומית המומלצת למבוגרים, וכ-35% מן הכמות המומלצת למבוגר ליום של ויטמין B1. התירס הוא מקרה ייחודי, שכן נהוג להתייחס אליו גם כאל דגן וגם כאל ירק, כיוון שלהבדיל מדגנים אחרים, את התירס אוכלים כשגרגריו טריים ולא יבשים. את התירס רצוי לאדות מספר דקות; בישול ארוך מדי יביא להתקשות הגרגרים.